Ποια είναι η δομή ενός λειτουργικού συστήματος ;
Ένα ΛΣ αποτελείται από τα παρακάτω τμήματα:
α) Τον Πυρήνα (Kernel) : Είναι το κυριότερο τμήμα ενός ΛΣ. Το τμήμα αυτό φορτώνεται πρώτο στην κύρια μνήμη και εκτελείται συνεχώς σε όλη τη διάρκεια λειτουργίας του υπολογιστή. Τα προγράμματα εφαρμογών επικοινωνούν με αυτό μέσα από ένα καθορισμένο σύνολο κλήσεων. Ο πυρήνας είναι ο κύριος υπεύθυνος για τη συνεργασία του λογισμικού με το υλικό του υπολογιστή,
β) Τη διεπαφή χρήστη (user interface) : αναλαμβάνει να δέχεται και να δίνει στο σύστημα του υπολογιστή τα αιτήματα (εντολές) του χρήστη και επίσης να μεταφέρει στο χρήστη μηνύματα από το σύστημα. Το τμήμα αυτό δημιουργεί το περιβάλλον επικοινωνίας χρήστη – υπολογιστή και μπορεί να υλοποιηθεί με περιβάλλον γραμμής εντολών ή με γραφικό περιβάλλον ή και με τους δύο τρόπους.
γ) Το Σύστημα Αρχείων (File System) : διαχειρίζεται τα αρχεία (ονοματοδοσία, καταχώριση, ανάκτηση κ.λπ.) και φροντίζει επίσης για τη διάθεσή τους στους χρήστες,
δ) Τα βοηθητικά προγράμματα (Utilities) : βοηθούν στη διαχείριση του συστήματος.
Τι είναι ο Πυρήνας (Kernel) του λειτουργικού συστήματος
είναι ένα σύνθετο πρόγραμμα το οποίο “χειρίζεται” τη “μηχανή” : διαχειρίζεται αιτήματα χρήσης συσκευών εισόδου/εξόδου από τις εφαρμογές και ελέγχει την κατανομή της μνήμης και της κεντρικής μονάδας επεξεργασίας (ΚΜΕ) στα προγράμματα που εκτελούνται. Η επικοινωνία με το υλικό (άλλα και με τις εφαρμογές) πραγματοποιείται δια μέσου ενός συστήματος διακοπών που είναι ένας βασικός μηχανισμός του ΛΣ. Το υλικό δηλώνει τί ακριβώς κάνει χρησιμοποιώντας κάποια ηλεκτρονικά σήματα που ονομάζονται “Διακοπές” (Interrupts). Όποτε αρχίζει ή τελειώνει κάποια εργασία της μηχανής ή συμβαίνει κάτι ιδιαίτερο, το υλικό δημιουργεί και στέλνει κάποια διακοπή. Από τη μεριά του λειτουργικού, ο πυρήνας είναι ένα πρόγραμμα που λειτουργεί συνέχεια και αναγνωρίζει αυτές τις διακοπές. Για κάθε διακοπή που αναγνωρίζεται, ο πυρήνας εκτελεί και την αντίστοιχη ρουτίνα χειρισμού ή αντιμετώπισης της διακοπής. Έτσι, καταφέρνουμε να έχουμε ένα πρόγραμμα που αντιλαμβάνεται και αντιδρά στα σήματα (signals) της μηχανής. Μόλις δημιουργείται μια διακοπή που αντιστοιχεί σε κάποιο αίτημα καλείται το αντίστοιχο πρόγραμμα για να διαχειριστεί το αίτημα αυτό.
Τι είναι η Διεπαφή χρήστη ή Περιβάλλον επικοινωνίας χρήστη (User Interface)
είναι ο μηχανισμός του ΛΣ που επιτρέπει στον χρήστη :
Με ποιους τρόπους μπορεί να πραγματοποιηθεί η διεπαφή χρήστη ;
Το Λειτουργικό Σύστημα επικοινωνεί με τον ή τους χρήστες μέσα από ένα πρόγραμμα που λέγεται Διερμηνευτής Εντολών (Command Interpreter) ή Φλοιός (Shell). Το πρόγραμμα αυτό αναλαμβάνει την ερμηνεία των εντολών του χρήστη και την αποστολή τους στον πυρήνα του λειτουργικού συστήματος για εκτέλεση. Παλιότερα, όλα τα λειτουργικά συστήματα χρησιμοποιούσαν τον παραπάνω μηχανισμό επικοινωνίας.
Έτσι στο MS-DOS ο διερμηνευτής εντολών είναι το αρχείο COMMAND.COM, ενώ στο UNIX είναι το sh (ή csh ή bash κ.λπ.).
Στα νεότερα λειτουργικά συστήματα (για παράδειγμα: Windows) η επικοινωνία με το χρήστη γίνεται μέσα από μια Γραφική Διεπαφή Χρήστη (Graphical User Interface ή GUI) που επιτρέπει στο χρήστη να δίνει εντολές δείχνοντας με το ποντίκι τα εικονίδια και τα μενού που του εμφανίζονται και πιέζοντας τα πλήκτρα του ποντικιού (Point-and-Click). Για το UNIX αντίστοιχα υπάρχουν το X Window System, ενώ για το LINUX το X Window System, το KDE, το Gnome κ.ά
Ποιες είναι οι κατηγορίες των ΛΣ ανάλογα με τον αριθμό των χρηστών που υποστηρίζουν ;
Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων λειτουργικών συστημάτων είναι το MS-DOS τα Windows XP και το Λειτουργικό Σύστημα των Apple Macintosh.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων λειτουργικών συστημάτων είναι τα Windows Server , το UNIX, το LINUX, το NOVELL, και τα λειτουργικά συστήματα των mainframes.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα ενός ΛΣ πολλών χρηστών ;
Από οικονομική σκοπιά με την αγορά ενός μηχανήματος εξυπηρετούνται πολλοί χρήστες και πολλές ανάγκες.
Από τη σκοπιά των δυνατοτήτων που παρέχει, οι χρήστες μοιράζονται τους πόρους και τις πληροφορίες του συστήματος. Ακόμη το σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μέσο επικοινωνίας μεταξύ των χρηστών.
Τι ονομάζεται Χρόνο Απόκρισης (Response Time) ενός προγράμματος ;
ο χρόνος που παίρνει ένα πρόγραμμα για να εκτελεστεί και να δώσει απόκριση στο χρήστη. Χρησιμοποιείται ως μέτρο της παραγωγικότητας ενός ΛΣ.
Τι είναι ο Πολυπρογραμματισμός (Multiprogramming) ;
όταν το λειτουργικό σύστημα μπορεί να εκτελεί «ταυτόχρονα» περισσότερα από ένα προγράμματα, του ίδιου ή πολλών χρηστών.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του πολυπρογραμματισμού ;
μειώνεται ο συνολικός χρόνος εκτέλεσης των προγραμμάτων, γιατί γίνεται καλύτερη αξιοποίηση των πόρων του συστήματος.
Ποια είναι τα μειονεκτήματα του πολυπρογραμματισμού ;
Τι είναι η Πολυδιεργασία (Multitasking) ;
όταν ένα λειτουργικό σύστημα μπορεί να εκτελεί «ταυτόχρονα» περισσότερες από μια εργασίες. Οι εργασίες αυτές μπορεί να είναι αυτοτελή προγράμματα ή κομμάτια του ίδιου προγράμματος, ακόμη και του ίδιου χρήστη.
Η πολυδιεργασία επιτυγχάνεται δίνοντας τη δυνατότητα στο Λειτουργικό Σύστημα ή / και στο χρήστη να χωρίζει τις απαιτήσεις σε προγράμματα ή εργασίες (processes ή tasks) που μπορούν να προχωρούν παράλληλα (εντελώς ή μερικώς). (πχ. μπορούν να γίνονται παράλληλα εκτυπώσεις και υπολογισμοί).
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της πολυδιεργασίας ;
Ποιες είναι οι κατηγορίες των ΛΣ ανάλογα με τον τύπο της επεξεργασίας πληροφοριών ;
Ανάλογα με τον τύπο επεξεργασίας διακρίνουμε τις κατηγορίες που θα αναφερθούν παρακάτω και οι οποίες διαφοροποιούνται βασικά στο χρόνο απόκρισης και στη γεωγραφική διασπορά των μονάδων :